Brev:
Vil ikke indtage væske
17. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Vil ikke indtage væske
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedrørende min 10 måneder gamle søn.
Fakta:
God grovmotorik:
• Kravlede og stod da han var 6 måneder
• Stod uden hjælp, da han var lidt over 9 måneder
• Går med gå-vogn
Finmotorisk, er han ikke lige så langt fremme.
Han vil ikke selv spise, han skyder hænder bagud og rækker munden frem. Hvis jeg placerer mad i hånden på ham, ignorerer han det og slipper det bare igen, så det falder på gulvet, uden videre interesse i det. Hvis han får en tallerken, vender han bunden i vejret på tallerkenen og hælder alt indhold ud på gulvet og spiser derefter tallerkenen. Sætter jeg ham på gulvet med en kiks, smider han den bare og leger videre med noget andet.
Men det bekymrende problem, er hans væskeindtag eller mangel på samme... Min søn vil ikke drikke vand, juice, mælk eller andet til måltiderne eller imellem dem.
• Når han får en almindelig kop, bider han bare i den og alt vandet løber direkte ned i skødet på ham
• Med en tudekop, afviser han, som hvis han ikke er tørstig
• Med en drypfri kop, bruger han den blot som bideredskab og alt vand, der kommer ud gennem tuden, ender i skødet
• Sutteflaske har han aldrig fået og er derfor ikke glad for sådan en heller.
Jeg tilbyder ham vand, så ofte jeg kan, men uden held. Kun hvis han får rugbrød, som kan virke lidt hårdt, vil han gerne have lidt vand til at opløse brødet med, da han ikke sluger ting, der ikke er fuldkommen opløst.
Jeg ammer ham stadig 2 gange i døgnet, mest for at sikre væskebalancen og lidt for hyggens skyld, for han spiser rigtig godt.
Vi drikker kun selv vand, så derfor har jeg ikke et hav af saft og juiceprodukter til afprøvning. Ofte drikker jeg foran ham, i håb om at han så også vil have, men eftersom han ikke kan drikke af en almindelig kop, er det heller ikke nogen succes.
Han har aldrig været rigtig god til at drikke, men efterhånden som jeg ikke ammer mere, er det et stigende problem at han ikke vil indtage væske.
Hvad kan jeg gøre for at øge væskeindtaget?
En bekymret mor.